Okulary rowerowe stanowią ten element wyposażenia kolarza, bez którego nie można się obejść, i przekonał się o tym nawet amator rowerowych letnich wycieczek. Słońce, wiatr, pył, odpryski i owady, to te elementy, przed którymi okulary na rower chronią doskonale, oraz te które skutecznie potrafią popsuć wyprawę, co więcej mogą wpłynąć na nasze bezpieczeństwo.

Wśród okularów dostępnych na rynku znajdziemy wiele modeli, pochodzących z różnych półek cenowych, a także przystosowanych do różnych warunków jazdy.

Na co zwrócić uwagę wybierając okulary na rower?

Decydując się na zakup okularów rowerowych należy zwrócić uwagę na to czy są one wygodne, zwłaszcza jeśli w sezonie znaczną część czasu wolnego spędzamy na siodełku. Okulary nie powinny zsuwać się z głowy, zwłaszcza przy jeździe szosowej kiedy ułożenie ciała na rowerze często wymusza pochylenie głowy. Stabilne ułożenie okularów na skroni i na nosie nie oznacza, że mają one być ciasne lub za małe. Zbyt wąski rozstaw zauszników to nie kwestia „przyzwyczajenia”, a powód do irytacji i rozproszenia uwagi, zwłaszcza jeśli preferujemy jazdę techniczną lub jazda na rowerze stanowi dla nas element codziennego treningu.

Okulary nie powinny uwierać, warto podczas przymierzania chwilę pochodzić w danym modelu aby stwierdzić, czy w pełni odpowiadają one naszym oczekiwaniom. Wiele modeli posiada możliwość regulacji, co jest dobrym rozwiązaniem, gdyż możemy dopasować nie tylko rozstaw szkieł, ale także zauszników do anatomii twarzy.

Poza rozmiarem, koniecznie należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo. Okulary powinny zostać wykonane z atestowanego materiału. Jest to ważne, gdyż poza pyłem i słońcem o czym poniżej, chronią one również przed mechanicznym uszkodzeniem. Szkła muszą być odporne na odpryski kamieni podbijanych z asfaltu czy z kół.

Okulary rowerowe ochraniają także przed rażącym słońcem. Ochrona przed promieniami UV ma dwuformatowy wymiar- chodzi nie tylko o poprawę jakości widzenia przy intensywnym promieniowaniu, ale także ochronę oczu przed poparzeniem przy odbitych promieniach.

W zależności od warunków pogodowych, gdzie na myśli mamy przede wszystkim poziom nasłonecznienia należy wybrać szkła posiadające odpowiednią kategorie filtrów UV. W zależności od stopnia ochrony oczu okulary mogą posiadać szkła określone kategoriami przepuszczalności promieni słonecznych

  • Kategoria 0- przepuszczalność na poziomie 80- 100%; szkła są zazwyczaj bezbarwne lub białe, doskonałe podczas jazdy w pochmurne dni lub w nocy
  • Kategoria 1- przepuszczalność na poziomie 45- 80%; szkła są jasne w kolorze żółtym lub pomarańczowe, posiadają delikatne zabarwienie, idealnie sprawdzają się przy lekkim zachmurzeniu; poprawiają kontrast widzenia
  • Kategoria 2- przepuszczalność na poziomie 20-45%; szkła posiadają średnie przyciemnienie w kolorze brązowym, pozwalają na bezpieczną jazdę w słoneczny, wiosenny dzień
  • Kategoria 3- przepuszczalność na poziomie 10-20%; mocno przyciemniane szkła szare, niebieskie lub wpadające w czarny, przystosowane do użytku w czasie słonecznej, letniej pogodny. Dobrze sprawdzają się nie tylko podczas jazdy po mieście, ale także w górach, gdzie nasłonecznienie jest wyższe
  • Kategoria 4- przepuszczalność na poziomie 3-10%; bardzo ciemne szkła czarne lub granatowe, która prawie całkowicie pochłaniają liczbę promieni, wykorzystywane najczęściej w bardzo słoneczne dni, głównie w miejscach o wysokim poziomie nasłonecznienia- przede wszystkim w wysokich partiach górskich lub bardzo dużych wypłaszczeniach. Nie są zalecane podczas prowadzenia samochodów.

Jeśli zależy nam do dopasowaniu bardziej uniwersalnym, warto zdecydować się na wybór okularów wyposażonych w szkła fotochromatyczne, które automatycznie zmieniają zabarwienie w zależności od poziomu nasłonecznienia.

Alternatywą dla szkieł fotochromatycznych są okulary na rower z wymiennymi szkłami.

To co drażni podczas jazdy w bardzo słoneczny dzień to odblaski, które nie tylko rozpraszają uwagę, ale także mogą chwilowo oślepić. Jeśli ten element jest dla nas istotny warto rozważyć zakup okularów z polaryzacją. Przykładem mogą być okulary na rower marki Oakley. Poza wspomnianą warstwą polaryzacyjną, która pochłania większość odbłyśnięć chroniąc oczy przed zmęczeniem i koniecznością skokowego dopasowania źrenicy do nierównomiernej ilości docierających promieni okulary posiadają także dodatkową wentylacje, dzięki której do oczy zawsze dopływa świeże powietrze.

Niektóre modele okularów posiadają specjalne powłoki zapobiegające parowaniu, lub dodatkowe daszki, rzucające cień.

Okulary powinny zostać także dobrane do stylu jazdy. Wspomniane powyżej okulary na rower Oakley idealnie sprawdzą się podczas jazdy o średniej dynamice choć w dużym prędkościach, w przypadku jazdy zjazdowej, gdzie dynamika oraz możliwości mechanicznego uszkodzenia ciała jest o wiele więcej sugerowane są nakładane na kask gogle zjazdowe, które poza skuteczną ochroną oczu, stanowią integralną część ochrony głowy i twarzoczaszki. Podobnie jak w przypadku okularów szosowych, jakość i rodzaj szkieł pozostaje niezmienny.