Standardowo tak zwane „górale” są budowane na kołach o średnicy 26 cali. Jakiś czas temu w sprzedaży pojawiły się jednak również ich wersje na większych kołach. Popularnością cieszą się one głównie na zachodzie. W naszym kraju ciągle są mniej popularne – a szkoda, gdyż większe koła to również większe możliwości. Czym charakteryzują się tak zwane rowery 29er?

Rowery górskie, inaczej zwane rowerami MTB (od mountain bike), jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone do jazdy w trudnym terenie. Mają radzić sobie z błotem, piachem, muldami i przeszkodami na drodze. Ich opony są grubsze i mają agresywny bieżnik, który ma bez trudu wgryzać się w leśne podłoże. Można powiedzieć, że MTB to rowery do zadań specjalnych.

Aby jeszcze zwiększyć ich możliwości w terenie, producenci wpadli na pomysł, by MTB budować na większych kołach. Standardowo miały one średnicę 26 cali, do momentu aż powstały tak zwane rowery 29er, o kołach o średnicy 29 cali.

Duże koła dają nam przede wszystkim większą stabilność. Stykają się z podłożem większą częścią opony, a co za tym idzie, łatwiej utrzymać równowagę oraz pokonywać wszelkie nierówności na drodze, które stają się mniej wyczuwalne. Duże koła dają bowiem większą amortyzację. Rowery górskie na dużych kołach doskonale radzą sobie z dużymi kamieniami czy wystającymi korzeniami drzew. Niestraszne im żadne muldy ani nierówności. Dodatkowo duże koła umożliwiają łatwiejszą jazdę pod górę oraz utrzymywanie prędkości, sprawdzą się zatem również na drogach utwardzonych.

W Polsce te wersje „górali” ciągle są słabiej dostępne – i dlatego trudniej o naprawę czy wymianę części. Czy pójdziemy w tym samym kierunku co USA i rowery 29 wyprą tradycyjne MTB? Czas pokaże.