Nowoczesne technologie wkraczające w niemal każdą dziedzinę naszego życia to wyznacznik nowych czasów. Stały postęp technologiczny przynosi nam pralki sterowane za pomocą smart phone’ów, samodzielnie czyszczące odkurzacze, elektryczne samochody oraz rowery z napędem elektrycznym.

Choć technologia napędzania roweru poprzez silnik elektryczny czy spalinowy nie jest nowa, to w przeciągu ostatnich kilku lat można z pewnością mówić o wielkim postępie w tej dziedzinie, czego dowodem są coraz szybsze, wydajniejsze i powszechnie dostępne rowery elektryczne.

Niejednej osobie rowery z silnikiem elektrycznym kojarzą się zapewne z jednośladem, z którego największy pożytek mogą czerpać osoby starsze, pozbawione siły na dalsze podróżowanie i napędzanie roweru siłą swoich mięśni. Jest to jednak błędne myślenie, zwłaszcza w obecnych czasach, w których po rowery elektryczne sięgają osoby w różnym wieku.

Ich ogromna przewaga nad rowerami tradycyjnymi przejawia się w nowych wydajnych silnikach oraz bateriach, dzięki którym z łatwością pokonuje się większe dystanse i z niebywałą lekkością przedziera się przez miejski gąszcz samochodów, przechodniów i innych rowerów. Co ciekawe w nowoczesnych rowerach elektrycznych, ich silnik uruchamia się automatycznie kiedy zaczynamy pedałować – jest tzw. wspomagana praca silnika. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwy jest zarówno płynny start jak i utrzymanie stałej prędkości. Automatyczne wyłączenie silnika po wciśnięciu hamulca czy przestaniu pedałowania pozwala także zaoszczędzić energię baterii i podróżowanie na jeszcze większych dystansach.

Jak zatem działają rowery elektryczne?

Do prawidłowego funkcjonowanie nowoczesnych rowerów elektrycznych potrzebne są poza samym rowerem oczywiście trzy kluczowe elementy napędowe: silnik elektryczny, kontroler elektryczny, akumulator.

Silnik elektryczny

Na obszarze UE, zgodnie z rozporządzeniem unijnym najmocniejsze silniki rowerowe nie mogą przekraczać 250 Watt i rozpędzają się do 25 km/h. Nowe rowery elektryczne najczęściej posiadają silniki bezszczotkowe, które charakteryzują się wydajną i bezawaryjną pracą. Doskonale gospodarują energią, dzięki czemu oferują dłuższe i bardziej wydajne podróżowanie. W prostym rozrachunku, rower elektryczny pozwoli nam przejechać nawet do 100 km za ok. 1zł!

Kontroler elektryczny

Głównym zadaniem kontrolera jest przekazywanie odpowiedniej ilości energii z baterii do silnika. Lepsze modele kontrolerów potrafią analizować częstotliwość obrotu korby i wysyłać precyzyjne informacje do silnika by wspomagały naszą jazdę.

Akumulator

Nowoczesne baterie montowane w rowerach elektrycznych to wydajne i wytrzymałe ogniwa litowo-jonowe, których żywotność szacowana jest na ok. 500 – 700 ładowań. Naładowana do pełna bateria pozwoli nam na pokonanie ok. 40 – 60 km, co przekłada się na ok. 20,000 km w pełnym cyklu żywotności baterii. Są to niezwykle zadowalające statystyki, zważywszy na kształt i wielkość ogniw montowanych w nowoczesnych rowerach, które coraz częściej stają się integralną częścią naszego jednośladu, dają się wymontować i zmieniać bez konieczności posiadania specjalistycznych narzędzi.

Rower elektryczny to niewątpliwie całkiem nowe doznanie podczas jazdy i wyjątkowa frajda z podróżowania w każdym terenie i w każdym wieku.