Przepisy drogowe co jakiś czas przechodzą większe lub mniejsze zmiany, do których każdy prędzej czy później będzie musiał się dostosować i przyswoić aby nie powodować zagrożenia na drodze dla siebie i innych uczestników ruchu.

Zmiany w przepisach dotyczą każdej grupy drogowej, kierowców samochodów osobowych, samochodów ciężarowych, motocyklistów, pieszych oraz rowerzystów. W ciągu ostatnich kilku lat wiele w tej materii zmieniło się zwłaszcza w przepisach rowerowych, dlatego dziś prezentujemy listę wybranych przepisów, które każdy uczestnik ruchu powinien znać i szanować.

 

Omijanie z prawej i lewej strony pojazdów stojących lub wolno poruszających się.

Przepis ten ułatwia przemieszczanie się rowerzystom po zatłoczonych miastach i omijanie korków. Rowerzysta ma prawo ominąć samochody stojące w korku, jednak wykonując taki manewr powinniśmy zachować szczególną ostrożność i nie pchać się rowerem między ciasno upakowane samochody tylko dlatego, że mamy takie prawo. Należy mieć na uwadze, że inni uczestnicy ruchu mogą zacząć się poruszać lub wykonywać niesygnalizowane manewry.

 

Kontraruch rowerowy i kontrapas.

Coraz częściej na mniej uczęszczanych i z ograniczeniem do max. 30 km/h drogach jednokierunkowych, rowerzyści mogą poruszać się „pod prąd”. W takim przypadku pod znakiem drogowym wskazującym drogę jednokierunkową umieszcza się zwykle tabliczkę „Nie dotyczy rowerów”. Na drogach z ograniczeniem do 50 km/h maluje się na jezdni tzw. kontrapas dla rowerów, który oddziela rowerzystów jadących w przeciwnym kierunku niż inne pojazdy na danej drodze.

 

Przejazd środkiem skrzyżowania.

W przypadku ciasnych skrzyżowań i jedynego pasa do jazdy w kilku kierunkach, rowerzysta ma prawo do przejazdu środkiem jezdni. Nie ma to na celu blokowania ruchu lecz ochronę rowerzysty przed wyprzedzającymi na siłę samochodami. Manewr ten poprawia również widoczność rowerzysty na skrzyżowaniu dla kierowców nadjeżdżających z przeciwnej strony.

 

Znaki poziome na drodze: sierżant rowerowy, pas rowerowy.

Sierżanty rowerowe (rower z dwoma belkami nad nim) to informacyjne znaki dla kierowców, które wskazują, że na drodze mogą pojawić się rowerzyści i należy umożliwić im swobodne przemieszczanie się. Sierżant rowerowy to tylko informacja, więc kierowcy samochodów mogą po nich swobodnie jeździć.

Pasy rowerowe to wydzielona część jezdni przeznaczona wyłącznie dla rowerzystów. Linia ciągła zabrania samochodom wjazdu na wydzieloną część, przez co rowerzysta może czuć się znacznie bezpieczniej na drodze.

 

Jazda obok siebie.

Według „Art. 33.3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”. Brakuje w artykule unormowań co do sytuacji dopuszczających jazdę w parach, dlatego w tym przypadku najlepiej kierować się zdrowym rozsądkiem. Jeżeli natężenie ruchu jest słabe, a jezdnia jest na tyle szeroka, że samochód może nas wyprzedzić to możemy spokojnie poruszać się w ten sposób po drodze. Jeżeli natężenie ruchu jest duże i zmuszamy tym samym samochody do hamowania, wtedy łamiemy przepisy, utrudniając ruch na drodze.

 

Trzecia tablica rejestracyjna na bagażnik.

Od stycznia bieżącego roku można zamówić dodatkową trzecią tablicę rejestracyjną do umieszczenia na zamontowanym z tyłu samochodu bagażniku rowerowym. Wcześniej montując tego typu bagażnik kierowcy montowali nieautoryzowane tablice lub odkręcali te przynależące do samochodu, za co groziły mandaty. Teraz za 53 zł w Urzędzie Miejskim możemy z łatwością wyrobić dodatkową tablice i na stałe zamontować je na bagażniku.

 

Mamy nadzieję, że tych kilka przepisów przyda się Wam podczas codziennych podróży i zwiększy bezpieczeństwo na polskich drogach.