Rower MTB to specyficzna klasa jednośladów, którą najczęściej spotkamy na ulicach naszych miast i poza nimi. Oczywiście przekrój rowerów górskich jest różny, w dużej mierze zależy od rodzaju wyposażenia co się za tym kryje także półki cenowej. Rower dopasowujemy do własnych preferencji, tego czego oczekujemy od roweru oraz w jaki sposób będziemy go użytkować.

Konstrukcja

Wiele marketowych rowerów posiada zupełnie sztywną konstrukcję, niektóre złożone są w formie hardtaili (sztywna rama i przedni amortyzator), jednak i w tym wypadku o przeznaczeniu roweru będzie decydował rodzaj wykorzystanego amortyzatora, również inne najbardziej ekstremalne i znoszące największe obciążenia będzie dotyczyło rowerów MTB typu full suspension- pełna amortyzacja zarówno przedniej osi- amortyzator, jak i tylnego widelca w tym wypadku wahacza, który umożliwia prace ramy nie tylko w płaszczyźnie góra dół ale także przód tył i dokładne dopasowanie przedniego oraz tylnego koła do poziomu zjazdu.

Różnice oraz mnogość wyboru spowodowana jest przede wszystkim faktem, że dziedzina MTB mocno rozwinęła się, a z uwagi na różnorodny charakter górskich ścieżek oraz eksploracji terenu przez samych riderów na rynku musiały pojawić się produkty, które rozwiązywałyby niektóre problemy. Oczywiście historia MTB w tej właśnie kategorii jest bezlitosna, gdyż pierwsze zawody downhillowe odbywały się przy wykorzystaniu klasycznych stalowych szosówek, które dały radę, jednak czy było to rozwiązanie wygodne? Na pewno wymagało to od kolarza o wiele większej świadomości i sprawności technicznej, nie wspominając o pewnym ograniczeniu terenowym. Proces projektowy powstania roweru MTB, który byłby w stanie pokonać błotnisty podjazd lub zjazd po śliskich kamieniach był tym czynnikiem, który na pierwszy plan wysunął odpowiednie dopasowanie nie tylko ogumienia, ale także samego koła do charakteru jazdy.

26, 27.5, rowery 29

Raz, dwa, trzy baba-jaga patrzy. 26”, 27.5” a może 29”, to dostępne rozmiary koła MTB, z których aktualnie korzystają riderzy nie tylko względem swojego „widzimisię”, ale także możliwości konstrukcyjnych i geometrii sprzętu, na którym jeżdżą.

Pierwsze koła MTB, które od 30 lat cieszą się niesłabnącą popularnością, a także z uwagi na szeroki ich wybór na rynku wielu marek to koła 26 calowe. Alternatywnie od kilku lat, wielu miłośników górskich zboczy, zwłaszcza wysokich kolarzy, coraz częściej z dostępnej oferty wybiera koło o wielkości 2”. Nowością na rynku, choć nieco nieuzasadnioną było stworzenie koła MTB o uniwersalnym zastosowaniu, które byłoby tak samo dobre jak wspomniane wcześniej dwudziestki-szóstki i twentyninery- 27.5”.

Dwudziestka-szóstka- klasyk czy rozwiązanie passe.

Na wstępnie warto zaznaczyć, że koło 26”, 27.5” oraz 29” to nazwa, która nie przekłada się „matematycznie” na wielkość średnicy koła. Koło 26” to 559mm średnicy, 27.5” (650b) to 584mm, a 29 to tak na prawdę klasyczne koło 28”- 622mm.

Koło 26 calowe to klasyk, większość kolarzy górskich prowadzi rowery oparte właśnie na tych kołach. Koła 26” stanowią najlżejszy wariant ze wszystkich omawianych, są uniwersalne i do tej pory panowały na rynku rowerowym. Mała średnica pozwala na zachowanie większej stabilizacji podczas wykonywania manewrów, a także większą zwrotności i moment przyspieszenia. Środek osi roweru oraz umiejscowienie wysokości suportu pozwala na zbudowanie roweru o dobrej geometrii, która nie tylko pozwalać będzie na wysoką jakość skoku, ale także skrętności. Nie zmienia to jednak faktu, że osie umiejscowione powyżej linii suportu i stosunkowo niskiej sztycy, w przypadku rowerów enduro czy dh, dają poczucie siedzenia w rowerze, co dla wielu jest istotnym czynnikiem, który wpływa na poczucie bezpieczeństwa czy komfortu podczas jazdy (stad m.in. określenie kanapowcy, gdyż kiedy rower osadzony został na dużym kole i jego osie przekraczają o 13mm oś suportu ma się poczucie siedzenia na miękkiej zapadającej się kanapie, tym bardziej jeśli mówimy o konstrukcjach typu full). W porównaniu do większych kół za wadę koła 26” uznać należy kąt najazdu na przeszkodę, który jest znacznie wyższy niż w przypadku 29er.

Zdecydowanie wybór koła 26” wpływa na komfort jazdy, o ile rower jest bardziej zwrotny i dynamicznie pokonuje wszystkie manewry, z uwagi na mniejszą powierzchnię styku z podłożem w porównaniu do większych kół zachowuje on mniejszą stabilność. Jednak ten czynnik wymaga od ridera większej świadomości, wyczucia roweru i trasy.

Twentyniner, rower 29

 

rowery 29Rower 29 to klasyczna 28” obręcz wyposażona w oponę o szerokości 2 cali. Rowery 29 łącza w sobie stabilizację oraz utrzymanie prędkości na trasie, sprawniej pokonują przeszkody z uwagi na najmniejszy kąt najazdu. Są idealne dla wysokich kolarzy. Rowery 29 dają możliwość zamontowania wyższej ramy, co wpływa znacząco na bardziej agresywny profil jazdy. Rowery 29 to idealne modele do szybciej jazdy w terenie, z uwagi na większe koła i tym samym o wiele większą powierzchnie styku niż 26 gwarantują one stabilną jazdę i mniejszą zwrotność w skręcie, co docenią przede wszystkim początkujący riderzy. 29 wymuszają na producentach sprzętu produkcji części bardziej dopasowanych do tego rodzaju kół. W przypadku popularnych producentów np. amortyzatorów istnieje możliwość i na tyle duże światło, że koło 29 powinno się zmieścić, jednak kosztem wysokości skoku. Duże koła poza dobrocią jaką jest utrzymanie dużej prędkości w przypadku roweru MTB to także o wiele większa masa, która w przypadku lotnego pokonywania przeszkód jest stosunkowo istotna. Dodatkową korzyścią płynącą z zakupu roweru 29 jest fakt, że obręcz koła to klasyczna 28” obręcz, na którą bez trudu dopasujesz niższą oponę. Rozwiązanie to pozwala na wyposażenie posiadanego roweru w dowolne „buty” w zależności od tego gdzie jedziesz.

 

Koła 27.5”

Dla wielu wymysł i niepotrzebny element, dla innych idealne połączenie i wypośrodkowanie tego co dają obie powyżej opisane wartości. Koło 27.5 posada średni kąt najazdu oraz średnią wagę, pozwala na agresywniejszą, bardziej dynamiczną jazdę podobnie jak w przypadku dwudziesto sześcio calówek, przy zachowaniu większej stabilizacji z uwagi na powierzchnię tarcia jaką daje to koło. To także koła, które pozwalają na dopasowanie wysokości suportu względem efektu jaki chcemy osiągnąć- stabilizacja i większa pewność podczas wykonywania manewrów w niskim suporcie, lub sztywna geometria oraz większa ergonomia przy szybkiej jeździe i dużej prędkości na trasach o zwartym podłożu.

Rowery 27.5” to także rozwiązanie z którego będą zadowoleni riderzy, którzy silnie napierają i wypychają koło podczas jazdy, nie unikają lotów i tych szlaków, które wymagają mocnego trzymania się trasy.